IKT-servicefaget omfatter drift og brukerstøtte, opplæring og rådgivning/veiledning i forbindelse med virksomhetens IKT-løsninger og IKT-infrastruktur. Yrkesbetegnelsen er IKT-servicemedarbeider.

En IKT-servicefaglært skal bidra til å videreutvikle og effektivisere virksomheten ved hjelp av IKT. En IKT-servicefaglært vil få utstrakt kontakt med andre mennesker på alle nivåer i og utenfor virksomheten. For å løse problemer som brukerne har, vil det være viktig med gode evner til å kommunisere, også kunne formidle virksomhetens behov til leverandør. Det legges derfor vekt på systematisk og nøyaktig arbeid, både selvstendig og i samarbeid med andre.

Den IKT-servicefaglærte har kunnskaper og ferdigheter innen følgende områder:

  • Virksomhetens IKT-infrastruktur og IKT-prosesser
  • Måling og dokumentasjon av tjenestekvalitet
  • Økonomisk vurdering av innkjøp, drift og vedlikehold av IKT-systemer
  • Installasjon, drift og vedlikehold av nettverk
  • Installasjon, bruk og vedlikehold av programvare
  • Service og brukerstøtte
  • Tilrettelegging av digitalt arbeidsmiljø
  • Tiltrettelegge IKT til bruk i læring på arbeidsplassen/i virksomheten
  • Forskrifter, lover, standarder og avtaler
  • Informasjonssikkerhet
  • Etikk og personvern
  • Kommunikasjon direkte mellom mennesker og ved bruk av teknologi
  • Synliggjøre foretningsmessige muligheter med bruk av IKT
  • Rådgivning, veiledning og opplæring i bruk av IKT-systemer
  • Evne til å tenke nytt og være kreativ
  • Teknisk engelsk

Du finner mer informasjon om faget på www.vilbli.no – yrker og utdanningsveier.

Last ned vedlegg:
Læreplan IKT Servicemedarbeider